Ena Farma Yönetim Kurulu Başkanı Meryem Özselanik dergimizin sorularını yanıtladı. Özselanik ile Ena Farma’nın çalışmaları ve ürünleri üzerine konuştuk. Detaylar röportajımızda…
Pandemi sebebiyle uzun süredir görüşememiştik. Bu 3 senede neler yaptınız?
En son sanırım 2018 aralık ayında Altın Havan Yılın Ürünü ödülünü aldığımız törende bir araya gelmiştik. Üretim tesisimizin açılışında yeniden görüşmek üzere de sözleşmiştik. Devinimli ve duygusu zor günler geçirdik hep beraber… Eczacı ve hekimlerimizden kayıplarımız oldu, çok üzüldük, çok özledik. Kayıplarımızı saygı ve minnetle anıyoruz. Pandemi sürecine başlamadan 9 ay önce üretim tesisimizin ilk fazını devreye almış,
ürünlerimizi kendi tesisimizde üretmeye başlamıştık. Süreç içinde kapasitemizi arttırarak talebe cevap vermenin rahatlığı yanı sıra yeni ürünler üzerinde çalışma fırsatı yakalamış olduk. İthalat zorluklarını öngörerek bazı etken maddelerimizin ülkemiz topraklarında yetiştirilmesi konusunda çalışmalar yapabilmek artı bir değer yaratırken uluslararası pazara odaklanma fırsatları yanında Türkiye Distribitörü olduğumuz uluslararası probiyotik firmasına ait patentli oral probiyotik Bactoblis tabletin üreticisi ve ihracatçısı olma konumuna yine bu zaman diliminde geldik. Yıl sonunda Bactoblis Oral probiyotiğin üretimini kendi tesisimizde gerçekleştirerek pazar arzına başlayacağız. Yani hiç durmadan üretmeye
odaklandık. İlk bir buçuk yıl Ena Farma ekibi olarak korunma tedbirleri ve ürünlerimiz sayesinde covid’e yakalanmadan aktif çalışmaya da devam ettik.
Pandemi sürecinde çok başarılı bir büyüme gerçekleştirdiniz. Dünya böyle bir kriz yönetimine dair deneyimsizken siz nasıl bir yol haritası çizdiniz?
Biz Yönetim kurulu ve İcra kurulundan oluşan iki farklı karar alma süreci yürütüyoruz. Şirketin vizyoneri olarak ince eleyip sık dokurum, olabilecek projeleri yönetim kurulunda paylaşırım. Keza ekibimde aynı iç görü ve başarıya sahiptir. Alınan kararların uygulama, tutundurma ve proje süreçlerini 7 kişilik icra kurulunda karara bağlayıp aksiyona geçeriz.
Yine ekip olarak uzun soluklu, tedavide etkinliğini ispat etmeye ve ürün iyileştirmelerine daima yatırım yapan ve pazarlama olarak son tüketiciye ulaşma konusunda sürekliliği ilke edinen bir vizyona sahibiz. 17 yıldır solunum yolu hastalıkları üzerinde çalıştığımız ve her biri 10 ve daha fazla yıldır pazarda olan ürünlerimizin ÜSYE tedavisindeki güçlü destekleyici etkilerini, her aşamada üniversitelerle geliştirip, analizleri sık sık yaparak gündemimizden hiç düşürmüyoruz. Solunum yolu enfeksiyonlarında H1N1 virüsünden bakteriyel pnömoniye kadar ürünlerimizin sürekli testlerini ve klinik çalışmalarını takip ediyoruz. Yani Pandemi de
doğru zamanda doğru yerdeydik… Biz bilinçli ve farkında olarak yıllardır bu alanda çalışıyoruz. Ülkemizden dünyaya yayılacak klinik bilgi üretmiş ürünlerimizi çalışıyor olmanın artılarını yaşıyoruz.
Tabi ki mümessil ekiplerimizin çalışamadığı pandemi sürecinde de yol haritasına ihtiyacımız oldu. İlk pandemi başlangıcında saha ekibinin 6 ay saha çalışmaları bakanlıkça durdurulduktan sonra pazarlama ekibimiz ile eczacı danışman hocalarımız koordinasyonunda, Ena Farma’nın Fitomed Bilimsel Fitoterapi Dergisini ilk çıkardığı yıllardan bu yana deneyimlediği eğitim stratejisi üzerinden gitmeye karar verdik. Süreç içinde hem kurumsal olarak hem de Yeditepe Üniversitesi bünyesinde Alchemlife ve Neptün ilaç firması ile ortak yürüttüğümüz Bilimsel Fitoterapi Platformu üzerinden tahminen hekim, eczacı ve diyetisyenden oluşan 7400 uzman ile dolu dolu eğitimlere imza attık.
Firmanın bugün geldiği noktadan ve gelecek vizyonunuzdan bahsedebilir misiniz?
Doğal aktif maddelerin gelişim, keşif ve ispat süreçlerinin yüzyıllarca sürecek olduğunu düşünürsek her gün yeni açılımlarla ve uzun dönemlere sari hedeflerimiz ile kendimizi
geliştiriyoruz. Gelecek hedeflerimizde tıbbi aromatik bitkilerden elde edilecek yeni ürün
formülasyonları geliştirmek ve bunun yanı sıra formülasyona girecek hammaddeye ait
bitkinin yetiştirilmesi, işlenmesi ve standardize edilmesini sağlamak vizyonumuzun bir
parçasıdır. Gelecek yıl yürüttüğümüz hayvan çalışmalarının devam fazı olan klinik
çalışmalara başlayacağız. Her ürünümüzü Avrupa firmalarının yaptığı gibi kanıta dayalı
ürün haline getirecek gelecek vizyonumuzu belirlemiş durumdayız. Bunun için AR-GE ye her
yıl ciromuzun %10’unu ayırıyoruz.
Sizi rakiplerinizden ayıran özellikleriniz nelerdir?
Bu soru kendimize sorduğumuz bir soru değil açıkçası… Üretimden, pazarlamaya kadar her
dönem çıtamızı yükseltiyoruz. Özellikli ürünler geliştirmeye, müşterinin anlık ihtiyacından
çok gelecek dönemlerde oluşacak ihtiyaçlarını öngörmeye ve kalıcı marka haline gelecek
ürünler geliştirmeye odaklanıyoruz. Örneğin biz kaliteli ve sağlıklı uykuyu destekleyecek
bir ürüne odaklanalı 10 yıl oldu. Pandemi döneminde bu markamızın büyümesi % üçbin’in üzerinde gerçekleşti. Bilinen bir marka olarak BayBay Night Damla, Melisa Papatya ve Ihlamur etken maddelerinden elde edilen hammadde ile formüle edilmiş ürünün içindeki melisa, papatya ve Ihlamur bitkilerini de anlaşmalı çiftçilerimiz ile yetiştirilmesini sağlıyoruz. Standardizasyonu kendimiz geliştirdiğimiz ürün ile kolay uykuya geçişi, uyku fazlarındaki denge ile dinlenmişliği arttıran bir ürüne sahibiz. Bir benzerini 2015 yılında dünyadaki birçok firma bağırsak için probiyotikleri konuşmaya başlamış, tüm fuarlarda
birkaç tane bakteri suşu üzerinde durulurken biz kendi uzmanlık alanımızdaki solunum yolu
probiyotiğine odaklanmıştık. Probiyotik ürünler gurubunda 2015 yılında tanıştığımız bir
kavram var. Hatırlarsanız sizinle 2018 yılında Bactoblis oral probiyotiğin Kız Kulesi’ndeki lansmanında buluşmuştuk. Lansman yeri ve konsepti, Bactoblis’in etkisi gibi oldukça sıra dışıydı. Yani sıradan olmamayı seçiyoruz. Bu stratejide çalışmayı ilke edinince her yıl pazara ürün arzında bulunmak pek mümkün olmasa da kalıcı ve etkin ürünler ile yolumuza devam
etme şansına sahip oluyoruz.
Bactoblis Oral Probiyotik Tableti çok önemsiyorsunuz, ilk 5 ürününün içindeki sıralaması nedir?
Hem de çok önemsiyorum. Her bir ürünümüz kendi alanında bizim için ilk sırada yer alıyor.
Ama gıda takviyesi kategorisinde son 7 yılda 6 ülkede 100’ün üstünde üniversite ile binlerce çocukla yapılmış klinik çalışmalara sahip olağanüstü bir üründen bahsediyoruz. Hikayesi ise insana dair ihtiyaçtan bulunmuş, insan sağlığını yine insandan izole edilip çoğaltılmış bir suş ile koruyabilen bir ürün. Bir düşünelim, Pandemi de ne öğrendik? Korunmak iyidir! Bactoblis ile üst solunum yolu enfeksiyonlarından korunmak mümkün. Hem de klinik veriler en az %97 oranında korunma sağladığını göstermekte. Antibiyotik kullanımını da dolayısıyla %97 oranında engelliyor. Okul veya iş günü kaybını da %93 önlemiş oluyorsunuz. Tedavi maliyetlerin hesaplamadık bile.
Ağız floranızı dengeleyerek, gripten, nezleden, (AOM)ortakulak iltihabından, Pfapa sendromu gibi kronik bir inflamasyondan diş eti hastalıklarına kadar koruma sağladığını ispatlayan klinik çalışmalarla kanıtlanmış bir ürün Bactoblis… Sizce hangi ilaç bizi koruyabilir?
Bactoblis ile kendimizi çok güçlü ve çok şanslı hissediyoruz. Uzun yıllar rakibinin olmayacağını bilmek te ayrı bir şans.
Kendi Üretiminizdeki ürünlerinize ait prosesleriniz sürdürülebilir ve çevre dostu mu?
Sürdürülebilirlik, çevre ve sağlık dostu koruyucusuz ürünler geliştirmek, misyonumuza dair değerlerimizde yer alır. Mesela pediatrik ürünler genelde sıvı formda olur ve bu grup
ürünlerin koruyucu içermemesi çok önemlidir… 2023 hedefimiz, piyasadaki ürünlerimizin
koruyucusuz formunun piyasaya sürülmesidir. Stabilite çalışmalarını yürüttüğümüz üretim
prosesleri tutarlı ve kararlı gelirse gelecek dönemlerde Ena Farma üretim tesisi ve depolarına sodyum benzoat gibi koruyucular tedarik edilmeyecektir. Bu gurur verici çalışma
için ekibimiz ile gurur duyuyoruz.
Son olarak yakın zamanda tanışacağımız ürününüz var mı?
Ağustos ayında Supplyte Elektrolit tozu ile tüketici lansmanı kapsamında İstanbulda koşular gerçekleştirdik. Eylül de lansman hazırlığında olduğumuz BayBay Night’ın yetişkin formu ile MoodLife markası altında Melatonin tablet formu ile PharmaSea kongresinde karşınızda olacağız. Ve Bactoblis için de Türkiye üretimi gerçekleştiğinde de bir relansman planımız var. Son çeyreğin çok yoğun geçeceğini şimdiden öngörüyoruz.