Bu siteyi kullanarak Gizlilik Politikası ve Çerezler'nı ve Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş olursunuz.
Kabul
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
Arayın
Entertainment
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi - Tüm hakları saklıdır.
Okunan: TÜRKİYE’NİN İLAÇ SEKTÖRÜNDEKİ YERİ: KÜRESEL PAZARDAKİ ROLÜ, BÜYÜME DİNAMİKLERİ VE GELECEK POTANSİYELİ
Giriş yapın
Bildirimler Daha göster
Font büyütücüAa
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Font büyütücüAa
Arayın
  • Anasayfa
  • Haberler
  • Röportajlar
  • Yazarlar
  • Dergilik
  • İletişim
Zaten hesabınız var mı? Giriş yapın
Takip edin
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi. Tüm hakları saklıdır.
Eczacı Dergisi > Yazılar > Yazarlar > TÜRKİYE’NİN İLAÇ SEKTÖRÜNDEKİ YERİ: KÜRESEL PAZARDAKİ ROLÜ, BÜYÜME DİNAMİKLERİ VE GELECEK POTANSİYELİ
Yazarlar

TÜRKİYE’NİN İLAÇ SEKTÖRÜNDEKİ YERİ: KÜRESEL PAZARDAKİ ROLÜ, BÜYÜME DİNAMİKLERİ VE GELECEK POTANSİYELİ

Sema Özel Baydar
Yazar Sema Özel Baydar - Kedrion Türkiye Genel Müdürü
19 Ekim 2024
Yazarlar
919 görüntüleme

Merhabalar sevgili Eczacı Dergisi okuyucuları,

Geçtiğimiz ay Türkiye’deki sağlık sektörü ve Türkiye’nin bu sektördeki rolünden bahsetmiştim. Bu sayıda ise küresel ilaç pazarı ve Türkiye’deki ilaç pazarı rakamlarını siz değerli okuyucularımla paylaşmak istiyorum.

Türkiye ilaç sektörü, küresel pazarda yaşanan gelişmelerle birlikte ilerlemeye devam ediyor. Küresel ilaç pazarının son yıllardaki büyüme trendini daha iyi anlamak için bu rakamları inceleyelim. Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği (AIFD) ve Avrupa İlaç Sanayi ve Dernekleri Federasyonu (EFPIA) desteğiyle IQVIA tarafından hazırlanan ‘Türkiye İlaç Sektörü Raporu’na göre, son 5 yılda küresel ilaç pazarı yıllık ortalama %6,9 bileşik büyüme oranına ulaşmıştır. 2022 yılında ise bir önceki yıla göre %7,8’lik bir artışla 1.448 milyar dolar satış hacmine ulaşmıştır. Ülkeler bazında en büyük ilaç pazarı 643,1 milyar dolarla ABD’dir. ABD’yi, 162,6 milyar dolarla Çin takip etmektedir.

Dünya ilaç pazarı satışlarına baktığımızda, ilk 50 sıradaki şirketlerin çoğunluğunu inovatif ilaçlar geliştiren şirketler oluşturuyor. Bu şirketler, 2022 yılı itibarıyla ABD ilaç pazarının %87’sini ellerinde bulunduruyor. Türkiye açısından bakıldığında ise bu şirketlerin ilaç pazarındaki payının %47 olduğu görülüyor. Bu oran, Türkiye’yi Brezilya (%51) ve Tayland (%46) gibi gelişmekte olan pazarlarla benzer bir konuma yerleştiriyor.

Türkiye ilaç pazarında dikkat çeken rakamlar

Türkiye, gelişmiş sağlık altyapısı, tanı ve tedavi imkanlarındaki iyileşmeler, artan sağlık bilinci, aldığı göç ve hızla artan nüfus gibi etkenlerle ilaç sektörü açısından gelişmekte olan pazarlar arasında yer almaktadır. 7,7 milyar dolarlık ilaç pazarı büyüklüğü ile dünya genelinde 22. sırada bulunan Türkiye, 2022 yılında yerel para birimine göre %78,1 büyüme göstermiştir. Ancak dolar bazında değerlendirildiğinde, pazarın %4,8 oranında daraldığı görülüyor. Bu durum, Türkiye’yi ilaç pazarı büyüklüğü açısından Yunanistan ve Portekiz gibi ülkelerin önüne taşırken, nüfus bakımından benzer olduğu Almanya ve Fransa’nın gerisinde bırakmaktadır.

2020-2022 yılları arasında kutu bazında %7,9 oranında büyüme kaydeden Türkiye, bu alanda seçilen ülkeler arasında en hızlı büyüyen ülke konumunda olsa da dolar bazında pazarın daraldığı tek ülke olmuştur. Yerel para biriminde görülen yüksek büyüme oranına rağmen, bu daralmanın başlıca nedenleri arasında Türk lirasının döviz kuru karşısındaki hızlı değer kaybı ve ilaç fiyatlandırılmasında kullanılan sabit ilaç kurunun gerçek kur seviyesinin oldukça altında kalması yer alıyor.

Türkiye İlaç Pazarı Büyümesine Etki Eden Faktörler

2022 yılında Türkiye ilaç pazarındaki 53,3 milyar TL değerindeki büyüme incelendiğinde, en büyük katkının fiyat artışlarından geldiği görülmektedir. Bu artış, toplam büyümenin %86,5’ine (46 milyar TL) karşılık gelmektedir. Bir diğer önemli faktör olan mevcut ürünlerin kutu satışlarındaki artış ise büyümenin %17,7’sini (9,43 milyar TL) oluşturmuştur. Ancak, pazara yeni giren ürün ve paketlerin etkisi oldukça sınırlı kalmıştır. Öte yandan, pazardaki ürün bileşiminin daha düşük birim fiyatlı ürünlere kaymasıyla, pazar büyümesi üzerinde -%7,4 (-3,95 milyar TL) oranında negatif bir etki gözlemlenmiştir. Bu veriler ışığında, 2022 yılında Türkiye ilaç pazarının değer bazındaki büyümesinin büyük ölçüde fiyat artışlarından kaynaklandığını söyleyebiliriz.

Kısaca özetlemek gerekirse; Türkiye, gelişmiş sağlık altyapısı, tanı ve tedavi imkanlarındaki ilerlemeler, artan sağlık bilinci, aldığı göçler ve hızlı nüfus artışı gibi faktörlerin etkisiyle ilaç sektörü için gelişmekte olan pazarlar arasında yer almaktadır. Türkiye, ilaç pazarı büyüklüğüne göre dünya genelinde ilk 50 ülke arasında 22. sırada bulunmaktadır. Özellikle önde gelen yerli ilaç üreticileri sayesinde bu sıralamanın ilerleyen yıllarda daha da yukarılara çıkması beklenmektedir.

Sevgi ve sağlıkla kalın.

BİYOTEKNOLOJİK İLAÇ DOSYASI: ADALİMUMAB
ECZANELERDE KRİZ VE SORUN YÖNETİMİ: ZOR DURUMLARDA LİDERLİK
Eczane Fatura Belgeleri de Elektronik Ortamda Alınacak
KAMU KURUM İSKONTOLARI
GRİP AŞISI; KORUYUCU SAĞLIĞIN TEMEL TAŞI
Bu yazıyı paylaşın
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Eposta Linki kopyala Yazdırın
Önceki yazı ECZACILIK MESLEĞİ BİR DÖNÜŞÜM SÜRECİNDEN GEÇİYOR
Sonraki yazı Yatakların Yüzde 54’ü Özelde!
Yorum yapılmamış Yorum yapılmamış

Bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Yeni eklenen haberler

SAĞLIKTA ŞİDDETİ KINIYORUZ 
Haberler
1 Ekim 2025
Yardımcı Eczacılar İçin 2025 Yılı Üçüncü Başvuru Dönemi ve Yerleştirme Takvimi Hakkında
Haberler
30 Eylül 2025
ECZANEDE ÇATIŞMA YÖNETİMİ VE EKİP İÇİNDE UYUM SAĞLAMAK
Yazarlar
30 Eylül 2025
KENDİNE NAZİK BİR DOST OLMAK, ÖZŞEFKAT
Yazarlar
30 Eylül 2025
2025 Yılı Ağustos Ayı Katılım Payı Ödemeleri Hakkında Duyuru Yayımlandı
Haberler
29 Eylül 2025

Eczacı Dergisi Kurumsal

İmtiyaz Sahibi: Meral Günay Öztürk
Yayıncı Kuruluş: Novi Medya Merkezi İletişim ve Yayıncılık A.Ş.
Genel Yayın Yönetmeni ve Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Çetin Öztürk
Grafik Tasarım: Filiz Erdem
Editör: Songül Türe
Pazarlama Yönetmeni: Kübra Yeşildirek
Dijital Pazarlama Yönetmeni: Tuğba Taylan
Muhabir: Kemal Genç

Ad imageAd image

Gizlilik ve Çerez Politikası | KVKK Aydınlatma Metni | Kullanıcı Sözleşmesi

İletişim Bilgileri

A: Eski Büyükdere Caddesi
Maslak İş Merkezi No:37 Kat: 5
Maslak/İstanbul
T: (0212) 256 67 67
F: (0212) 256 34 33
E: eczaci@eczacidergisi.com

Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Takip edin
© 2024 Eczacı Dergisi - Web sayfalarında yer alan tüm bilgi, döküman, fotoğraf, video, görüntü, metin, vb. herhangi bir içerik izin alınmadan kullanılamaz. Tüm hakları saklıdır.
adbanner
Hoşgeldiniz

Hesabınıza giriş yapın

Username or Email Address
Password

Şifre hatırlatma