11/10/2021
TEİS2021-52
ABDİ İBRAHİM İLAÇ FİRMASINA AÇIK MEKTUP!
Sayın,
Nezih BARUT
Abdi İbrahim İlaç San. Ve Tic. A.Ş.
Yönetim Kurulu Başkanı
İSTANBUL
Bildiğiniz üzere ülkemizde Sağlık Bakanlığı’nca ruhsatlandırılan tüm ilaçlar 1928 yılından beri yürürlükte olan 1262 Sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu’nun 1. Maddesinde yer alan “Tabip reçetesiyle verilmesi meşrut olanlar ancak reçete mukabilinde ve diğerleri reçetesiz olarak münhasıran eczanelerde…satılır” amir hükmüne göre 6197 Sayılı Kanun ve ilgili mevzuat çerçevesinde eczanelerimizden satılmakta, başka kişi ya da kurumların hastalara doğrudan ya da kargo, ulak, kurye ile ilaç satışı ülkemiz mevzuatına göre mümkün bulunmamaktadır.
Zira ülkemizde ilaç ve eczacılıkla ilgili düzenlemeler Sağlık Bakanlığı, Türk Eczacıları Birliği, Sendikalar, sivil toplum kuruluşları ve serbest eczanelerin onayı, oluru, bilgisi ve talebi çerçevesinde hayata geçmektedir. Ülkemizin tek sağlık otoritesi olan Sağlık Bakanlığı’nı, Anayasa’nın 135. Maddesine göre ve 6643 sayılı Kanunla kurulmuş olan Türk Eczacıları Birliği’ni ve yine Anayasa’nın 51. Maddesine göre kurulmuş olan Sendikaları yok sayan bir tutumla planlar, projeler hazırlanmış olması, “üretilecek”, “kargolanacak” şeklinde emir kipiyle sektörün paydaşlarını da yok sayar tavırla bir takım yapısal değişikliklerinin hedefleniyor olması kabul edilebilir bir durum değildir.
Ayrıca, kişiye özel olarak formüle edilmiş ve ambalajlanmış ilaçların maliyeti konvansiyonel ilaçların maliyetinden çok yüksek olduğu gibi, kişiye özel olarak kargolanması da ekstra bir maliyet ve işgücüne neden olacağından, bu alanda planladığınız geri dönüşümün hayata geçmesiyle halihazırda plastik, kağıt ve alüminyumdan oluşan kaybın ortadan kalkmasıyla elde edilen kazançtan çok daha büyük bir maliyet geri ödeme kurumlarının ekonomilerini olumsuz anlamda etkileyecek, geri ödemesi bulunmayan ilaçlardaysa vatandaşın cebine ekstra bir gider olarak yansıyacaktır.
Sayın,
Nezih BARUT
Ülkemizdeki mevcut ilaç ve eczacılıkla ilgili mevzuata aykırı bir eczane modelini öngören planlamalarınızın sebep, konu, şekil, amaç ve yetki yönlerinden bakıldığında; mevcut eczane mevzuatına uygun bir şekilde tasarlanmadığı, evlerde ve eczanelerde oluşan ve tıbbi atık konumundaki kullanılmış veya miadı dolmuş ilaçların imhası için şirketinizin yapması gerekenlere yönelik bir planlama içermediği, çöpe gitmesi önlenmek istenen 2 bin ton alüminyumun kurgulanan sistemle beklenen amaca uygun şekilde çöpe gitmesinin önlenmeyeceği ve hepsinden önemlisi firmanızın ilaç ve eczacılık alanında düzenleme yapma yetkisi de bulunmadığı göz önünde bulundurularak, eczacılık camiasında firmanızca eczane eczacılığına alternatif modellerin hayata geçirilmesinin istendiği duygusuna neden olarak infiale sebep olan bu açıklamaya ilişkin olarak, ülkemizdeki mevcut eczane yapısının yanında olup olmadığınıza dair eczacı kamuoyunu amasız ve fakatsız olarak açık bir şekilde bilgilendirmenizi talep ediyorum.
Saygılarımla…
Ecz. Nurten SAYDAN
TÜM ECZACI İŞVERENLER SENDİKASI
GENEL BAŞKANI