Bu siteyi kullanarak Gizlilik Politikası ve Çerezler'nı ve Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş olursunuz.
Kabul
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
Arayın
Entertainment
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi - Tüm hakları saklıdır.
Okunan: ECZANELER DÖNÜŞÜYOR: DERMOKOZMETİKLERDE DİJİTALLEŞME ADIMLARI
Giriş yapın
Bildirimler Daha göster
Font büyütücüAa
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Font büyütücüAa
Arayın
  • Anasayfa
  • Haberler
  • Röportajlar
  • Yazarlar
  • Dergilik
  • İletişim
Zaten hesabınız var mı? Giriş yapın
Takip edin
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi. Tüm hakları saklıdır.
Eczacı Dergisi > Yazılar > Haberler > ECZANELER DÖNÜŞÜYOR: DERMOKOZMETİKLERDE DİJİTALLEŞME ADIMLARI
Haberler

ECZANELER DÖNÜŞÜYOR: DERMOKOZMETİKLERDE DİJİTALLEŞME ADIMLARI

Dijital Eczacılık
Yazar Dijital Eczacılık
29 Şubat 2024
Haberler
402 görüntüleme

Meslek tanımlarımız teknolojinin de etkisiyle değişiyor ve gelişiyor. Endüstri 4.0’ın getirisi olan tüm yıkıcı teknolojiler, eczacılık mesleğimizin geleceğinde de bazı değişmelere yol açmıştır.

Bu değişimlerden bir tanesi de eczanelerde yapay zeka destekli karar destek mekanizmalarının kurulmaya başlaması ve biz eczacıların hastalara en doğru ürünü önerebilmesi, kişiselleştirilmiş bir hizmet sunabilmesidir. Bu yazı dizimizde dermokozmetiklerde kullanılan dijital uygulamaları ve eczanelerde doğru ürün önerilmesi için yapay zekadan nasıl faydalanabileceğimizi tartışacağız…

Eczacılıkta Dijitalleşme Yazı Dizisi’nin 6. Bölümüne hoş geldiniz!

Teknolojinin gelişmesi ile değişen meslek şartları, her meslek için yeni tanımlamalar gerektirmiştir. Eczacılık, birçok farklı alanı barındıran multidisipliner çalışmaların mümkün olduğu bir alandır. İlk defa 1960’ta tıptan ayrı bir meslek olarak tanımlanan eczacılık mesleği, 1960’tan sonraki her dönemde, çağın gerektirdiği değişikliklere uğramıştır. Majistral ilaçların hazırlandığı eczane laboratuvarları, müstahzar ilaç sayısının artması, ilaç takip sistemi ve Medula sisteminin eczanelere entegre edilmesi gibi örnekler, eczacılık hizmetinin bulunduğu çağa uymasının bir sonucu olarak yorumlanabilir. Günümüzde, teknolojinin getirdiği değişim zorunluluğu da göz önüne alınınca, hiçbir eczacılık hizmeti teknolojiden bağımsız düşünülememektedir.

Öncelikle yapay zekayı basit bir dille anlatmaya çalışalım. Yapay zeka, insan zekasını taklit eden, proglamlanan bir görevin nasıl gerçekleştirileceği öğretilen akıllı sistemlerdir. Örneğin yapay zekaya kedi görüntüsünün neye benzediğini tüm detayları ile birlikte birçok kedi görselini tanıtarak öğrettiğinizi varsayalım. Bundan sonraki aşamada bu sisteme bir hayvanat bahçesi görseli gösterir iseniz orada kediyi bularak onun aradığınız hayvan olduğunu size söyleyecektir.

 

Dermokozmetik; cilt, saç ve vücut bakımı için kullanılan, ilaç teknikleri kullanılarak geliştirilmiş, üretilmiş ve dermatolojik klinik testlerden geçirilmiş cilt ürünlerine verilen genel isimdir. Özellikle yapay zeka teknolojisi dermokozmetik ürünlerin üretiminden son alıcının kullanımına kadar hayatı kolaylaştırabilecek imkanlar sağlamak için uygun bir teknolojidir.

Peki bu yapay zeka dediğimiz akıllı sistemimiz dermokozmetik alanına nasıl uyarlanıyor?

Şu anda mevcut bazı uygulamalar ile cildinizin görselleri uygulamaya tanıtıldığında yapay zeka sayesinde cilt analiziniz yapılabiliyor. Bu analize göre cildiniz akneli, lekeli, yağlı gibi farklı kategorilere ayrılıyor. Böylece hekimler ve uzmanlar rahatlıkla ürün tavsiyesinde bulunabiliyorlar. Dünya’da ve Türkiye’de sıklıkla kullanılan ve kendini kanıtlamış bir marka olan La-Roche firması da yapay zeka kullanan firmalar arasına girmeyi başardı. ‘SpotScan’ adını verdikleri tarama aracı ile aknelerinizi ve aknelerinizin seviyelerini 1-4 arasındaki değerleri vererek belirleyebiliyorlar. Bu tarama sistemi akne seviyelerini belirlerken daha önce uygulamaya tanıtılan ve dermatologlar tarafından değerlendirilen 6.000 farklı akneli cilt fotoğrafını tanıyarak yorumluyor. Böylece size aknenizin seviyenizi söyleyebiliyor. Akne tedaviniz ve kullanacağınız ürünler ise bu analize göre şekilleniyor. Sıfırdan ikiye kadar olan dereceler için, kullanıcılara hem genel öneriler hem de bir cilt bakım rejimi için La Roche-Posay ürün önerileri ile bir cilt bakım analizi sunulurken daha yüksek seviyelerde akneler için bir dermatoloğu ziyaret etmeniz öneriliyor. Ayrıca uygulama sadece akneleriniz değil, siyah noktalarınızı ve akne lekelerinizi de değerlendirebiliyor.

Bu uygulamaların yanı sıra fotoğrafınıza ihtiyaç duymadan kendi cilt tipinizi belirlediğinizde makine öğrenmesi algoritmaları ile bireysel cilt bakım rejimi öneren uygulamalar da mevcut. Örneğin bir öneri motoru olarak kullanılan uygulamaya göre müşteriler önce kuruluk, pigmentasyon, akne ve elastikiyet dahil olmak üzere cilt durumlarını soran bir teste tabi tutuluyor. Uygulama ayrıca yaş, güneşe maruz kalma, ırk, diyet, uyku alışkanlığı, iş ve fitness rejimi gibi aktiviteler gibi cilt durumunu etkileyebilecek faktörleri de soruyor. Toplanan veriler analiz edildikten sonra uygulamanın veri tabanı ile karşılaştırılıyor ve karşınıza kişisel bir cilt bakımı rutini sunuluyor.

Dermokozmetikler ile ilgili kişiye özel yapay zeka uygulamaları mevcut, ancak eczanelerde durum nasıl?
Şu an bazı eczanelerimizde akılcı dermokozmetik kullanımı adına yapılan uygulamalar mevcut, örneğin anlık olarak cihazlarla cilt analizi yapılabiliyor ve eczacılarımız cilde en uygun ürünü önerebiliyor. Bir farklı yaklaşım, Pharmaino ve Dermokozmetik Okulu tarafından sadece eczaneler için tasarlanmış Dermoino uygulamasında mevcut. Dermoino, yapay zeka algoritmaları kullanan bir eczane yazılımı. Hasta eczane dermokozmetik rafında duran sabit karekodu okuttuktan sonra cildinin analiz edilebilmesi için mevcut soruları cevaplıyor. Yapay zeka verilen cevaplara göre hastanın cilt tipini belirliyor. Daha sonra eczacının bilgisayar ekranında o hasta için en uygun aktif madde ve bu maddeleri içeren mevcut ürünler gösteriliyor. Hastaların önerilen ürünleri görememesi, eczacıdan dönüt beklemesi danışmanlığın eczanede kalmasına da destek çıkıyor. Ayrıca ufak öneri ve uyarılar ile eczacının bilgisi güçlendiriliyor. Dermoino çok yakında eczacılarımız kullanımı için sunulacak.

Eczaneler ve eczacılık uygulamaları dönüşüyor. Dermokozmetikler başta olmak üzere ilaç dışı ürünler ile ilgili yapılan birçok teknolojik çalışmayı her gün duyuyoruz. “Kişiselleştirilmiş Ürün” kavramı yapay zeka ve dijitalleşmenin de etkisi ile daha çok adından söz ettiriyor. Biz eczacılar, dijital dünya bu kadar hızlı ilerlerken eczanelerimizi dış dünyaya uyarlayabilmeli, sürekli güncel kalarak danışanlarımız için en doğru yönlendirmeleri yapmalıyız. Diğer bir yandan hasta ve danışanlarımızın isteklerini en iyi bilen, en yakın sağlık danışmanları olduğumuz için halk sağlığına etki eden dijital uygulamaların üreticileri olabilmeliyiz.

Ecz. Ömrüm ERGÜVEN
Ecz. Beşir Sefa MUMAY

Kaynakça:
⦁ Artificial Intelligence for Beauty and Cosmetics – Current Applications https://emerj.com/ai-sector-overviews/artificial-intelligence-for-beauty-and-cosmetics-current-applications/
⦁ Gillian Shaw, Using artificial intelligence to combat acne, Vancouver Sun , Jun 22, 2019, https://vancouversun.com/health/local-health/using-artificial-intelligence-to-combat-acne
⦁ https://www.provenskincare.com/
⦁ Mumay, B.S., Ergüven, O. (2021). Artificial Intelligence Applications Used in Pharmacy and Pharmacy Related Fields: Pharmacy and Artificial Intelligence. Journal of Artficial Intelligence in Health Sciences, 1 (2), 34-42.

SGK Geri Ödeme Listesine 47 İlaç Daha Alındı
Reçetem Sistemi Girişinde İki Aşamalı Giriş Doğrulama Yöntemi Başlatıldı
SGK 2022 Yılı Ocak Ayı Katılım Payı Ödemeleri Hakkında Bilgilendirme Yaptı
2 Kasım 2024 Tarihli SUT Değişikliği Hakkında TEB Duyuru Yayımladı
ARTIK SESİMİZ DUYULSUN İSTİYORUZ
Bu yazıyı paylaşın
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Eposta Linki kopyala Yazdırın
Önceki yazı ÇOK DEĞİL, AZ DEĞİL KALİTELİ UYKU
Sonraki yazı Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda Ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı 

Yeni eklenen haberler

ARBUTİN
Yazarlar
28 Eylül 2025
TAKVİYE 5.0: YAPAY ZEKA VE HÜCRESEL TARIMIN KESİŞİMİ
Yazarlar
27 Eylül 2025
OYUNUN KURALI: EN İYİ ECZANE HANGİSİ? EN İYİ ECZACI KİM?
Yazarlar
27 Eylül 2025
YAZIN GÜNEŞTEN ZARAR GÖREN CİLDİMİZİ İÇTEN DESTEKLEYECEK ÖNERİLER
Yazarlar
26 Eylül 2025
MESLEKİ PUSULAMIZ
Yazarlar
26 Eylül 2025

Eczacı Dergisi Kurumsal

İmtiyaz Sahibi: Meral Günay Öztürk
Yayıncı Kuruluş: Novi Medya Merkezi İletişim ve Yayıncılık A.Ş.
Genel Yayın Yönetmeni ve Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Çetin Öztürk
Grafik Tasarım: Filiz Erdem
Editör: Songül Türe
Pazarlama Yönetmeni: Kübra Yeşildirek
Dijital Pazarlama Yönetmeni: Tuğba Taylan
Muhabir: Kemal Genç

Ad imageAd image

Gizlilik ve Çerez Politikası | KVKK Aydınlatma Metni | Kullanıcı Sözleşmesi

İletişim Bilgileri

A: Eski Büyükdere Caddesi
Maslak İş Merkezi No:37 Kat: 5
Maslak/İstanbul
T: (0212) 256 67 67
F: (0212) 256 34 33
E: eczaci@eczacidergisi.com

Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Takip edin
© 2024 Eczacı Dergisi - Web sayfalarında yer alan tüm bilgi, döküman, fotoğraf, video, görüntü, metin, vb. herhangi bir içerik izin alınmadan kullanılamaz. Tüm hakları saklıdır.
adbanner
Hoşgeldiniz

Hesabınıza giriş yapın

Username or Email Address
Password

Şifre hatırlatma