Bu siteyi kullanarak Gizlilik Politikası ve Çerezler'nı ve Kullanım Koşulları'nı kabul etmiş olursunuz.
Kabul
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
Arayın
Entertainment
  • Haberler
    • Bilgilendirici İçerikler
    • Türk Eczacıları Birliği
    • SGK Haberleri
    • Sağlık Bilgileri
  • Yazarlar
    • Prof. Dr. Ali Demir Sezer
    • Prof. Dr. Ekrem Sezik
    • Prof. Dr. Ş. Güniz Küçükgüzel
    • Bünyamin Esen
    • Meral Günay Öztürk
    • Uzm. Ecz. Sema Uysal Zeybek
    • Ecz. Vecihi Özerdemli
    • Ecz. Ahmet Olgay Altındağ
    • Ecz. Eyüp Talha Kocacık
    • Uzm. Dyt. Ezgi Öztürk
  • Röportajlar
  • Dergilik
  • Kaydettiklerim
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi - Tüm hakları saklıdır.
Okunan: Eczacılar neden isyanda? Rakamlarla Türkiye Gerçekleri
Giriş yapın
Bildirimler Daha göster
Font büyütücüAa
Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Font büyütücüAa
Arayın
  • Anasayfa
  • Haberler
  • Röportajlar
  • Yazarlar
  • Dergilik
  • İletişim
Zaten hesabınız var mı? Giriş yapın
Takip edin
  • Anasayfa
© 2024 Eczacı Dergisi. Tüm hakları saklıdır.
Eczacı Dergisi > Yazılar > Haberler > Eczacılar neden isyanda? Rakamlarla Türkiye Gerçekleri
Haberler

Eczacılar neden isyanda? Rakamlarla Türkiye Gerçekleri

Eczacı Dergisi
Yazar Eczacı Dergisi
27 Aralık 2022
Haberler
379 görüntüleme

Uzunca zamandır Türkiye’de eczacılar, ilaç bulma konusunda ciddi sorunlar yaşıyor. Bunun yanına fiyat politikası, eczacıların meslek hakkı alamaması, ekonomik krizin yakıcı etkileri ve enflasyon karşısında gelirimizin ezilmesiyle tablo daha da yıkıcı hale geldi.

Bu duruma nasıl geldik, ‘Türkiye İlaç Pazarı’nda nasıl değişimler olmuş yakından bakarsak tablo daha açık hale gelecektir.

IQVIA (IMS-Health) geçtiğimiz haftalarda sektör paydaşları niçin yaptığı toplantıda ülkemiz hakkında çarpıcı veriler ortaya koydu. Rakamlar ile yaşadığımız süreci daha net olarak gözlemleyebiliriz.

Öncelikli sorunlardan bir tanesi; ilaçta sabit kurun yarattığı baskı.

2011 yılından bu yana her geçen gün eriyen bir marjda çalışıyoruz. Bunun hem ilaç üreticilerine hem de depolar ve serbest eczanelere yansıması çok büyük.

Şu anda 7,86 TL ye sabitlenmiş Euro kuru ile, gerçekteki Euro kuru arasındaki fark sektörün taşıyamayacağı boyutta. Hatta ben bu yazıyı yazarken 1 Euro 18,58 TL oldu, yarın ne olacağını da bilmiyoruz.

İlaç sektörü için bizim RX dediğimiz, reçeteli ilaç alanında ürün piyasaya vermek, yurtdışından ilaç ve hammadde getirmek, üretim maliyeti gibi faktörler göz önüne alındığında, artık doğru bir yatırım aracı olmaktan çıkıyor. Vatandaşa yansıyan tarafı ise; piyasada birçok ilacı bulamayacağı için tedavisinin aksayacağı gerçeğidir. 

Aşağıdaki tabloda da açıkça görülen gerçek ise, Avrupa’da onay alan ürünlerin Türkiye’de erişim oranının düşüklüğünü gösteriyor. 2017 yılından itibaren de oran küçülmeye devam ediyor. Ayrıca lansmanı yapılmış inovatif moleküller Türkiye’ye ortalama 3-4 yıllık bir gecikme süresi ile geliyor. Daha da üzücü haber ise, bu yeni moleküllerin %79 u ülkemize hiç uğramıyor.

Vatandaşa yansıyan tarafı; en yeni tedavi seçeneklerinin çoğundan tamamen, ülkemize gelebilen %20’lik kısımdaki ilaçtan da en az 3-4 yıllık süreçte mahrum kalacağı gerçeğidir.

Genel olarak pazara baktığımızda ise, biz satış olarak büyüsek bile, yaşadığımız kur problemi dolayısıyla maalesef dünya ilaç pazarına göre küçülmüş oluyoruz. Biz ülkemizde ne kadar çok değer üretirsek üretelim, pazarı büyütürsek büyütelim, kur farkı dolayısıyla TL de ürettiğimiz değer, Dolar ve Euro olarak bakıldığında küçülme olarak dünya kamuoyunda görünüyor.

Eczaneler bu pazarda ne kadar etkin, aşağıdaki tabloda göreceksiniz. 2021 yılındaki orana bakılmış olmasına rağmen, dünya pazarına oranla %1 lik bir küçülme olduğu belirtilmiş. 2022 yılının sonuçları geldiğinde dava vahim bir tablo ile karşılaşmamız çok olası.

Sektöre yansıyan tarafı; global şirketlerin ilaç alındaki yatırımlarını tekrar gözden geçireceği, belki ülkeden çekileceği ve yeni molekülerini ülkemize getirmeme ihtimalini doğuruyor.

Sektörel bazda tüm bu gelişmelerin en büyük faturası ise maalesef yine eczacıya çıkıyor. Bizler bir taraftan ilaçta ciddi maddi krizler yaşarken, diğer tarafta ilaca erişim sorunu yaşayıp hastalarımızla karşı karşıya kalıyoruz. Enflasyon karşısında ülkenin ilaç pazarı bile ne kadar ciro üretirse üretsin küçülürken, bizler küçük işletmelerde dengemizi koruyamıyoruz.

Tabii ki sorunlarımız bunlarla sınırlı değil, ama ilaç fiyatları ve sektörün geldiği durum açısından meselenin net olarak görülmesi, önlemlerin bir an önce alınıp, bu kritik eşiğin aşılması, mesleğimizin sürdürülebilirliği açısından en büyük isteğimiz.

Uzm. Ecz. Ayşe Arık

2025 Yılı Mayıs Ayı Sağlık Ödemeleri Hakkında Duyuru Yayımlandı
BEDELİ ÖDENECEK İLAÇLAR LİSTESİNDE DÜZENLEMELER YAPILDI
TEB Yardımlaşma Sandığı Kredi Limitleri ve Faiz Oranları Güncellendi
JOHNSON & JOHNSON’A KÖTÜ HABER
2024 Yılı Yardımcı Eczacı Üçüncü Başvuru Dönemi Yerleştirme Sonuçları Yayımlandı
Bu yazıyı paylaşın
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn Eposta Linki kopyala Yazdırın
Önceki yazı Mahkemeden İlaç Parası İçin Emsal Karar
Sonraki yazı Ecz. Mehmet Şapcı’nın Çığlığı

Yeni eklenen haberler

KAMUDA ÇALIŞAN ECZACILARIN SORUNLARI NELER?
Yazarlar
15 Kasım 2025
NE DEĞİŞTİ?
Yazarlar
15 Kasım 2025
ZOR ZAMANLARIN LİDERİ NASIL OLMALI?
Yazarlar
14 Kasım 2025
RETİNOL
Yazarlar
14 Kasım 2025
BİYOTEKNOLOJİK İLAÇ DOSYASI: ABATACEPT
Yazarlar
14 Kasım 2025

Eczacı Dergisi Kurumsal

İmtiyaz Sahibi: Meral Günay Öztürk
Yayıncı Kuruluş: Novi Medya Merkezi İletişim ve Yayıncılık A.Ş.
Genel Yayın Yönetmeni ve Sorumlu Yazı İşleri Müdürü: Çetin Öztürk
Grafik Tasarım: Filiz Erdem
Editör: Songül Türe
Pazarlama Yönetmeni: Kübra Yeşildirek
Dijital Pazarlama Yönetmeni: Tuğba Taylan
Muhabir: Kemal Genç

Ad imageAd image

Gizlilik ve Çerez Politikası | KVKK Aydınlatma Metni | Kullanıcı Sözleşmesi

İletişim Bilgileri

A: Eski Büyükdere Caddesi
Maslak İş Merkezi No:37 Kat: 5
Maslak/İstanbul
T: (0212) 256 67 67
F: (0212) 256 34 33
E: eczaci@eczacidergisi.com

Eczacı DergisiEczacı Dergisi
Takip edin
© 2024 Eczacı Dergisi - Web sayfalarında yer alan tüm bilgi, döküman, fotoğraf, video, görüntü, metin, vb. herhangi bir içerik izin alınmadan kullanılamaz. Tüm hakları saklıdır.
adbanner
Hoşgeldiniz

Hesabınıza giriş yapın

Username or Email Address
Password

Şifre hatırlatma