Sonbahar hazırlıkları Sonbahar hazırlıkları
Sonbahar dönemi, okulların açılması ve iş temposunun artmasıyla birlikte yorgunluk ve sık hastalanma gibi sorunları da beraberinde getiriyor. Kapalı ortamlarda geçirilen zamanın artması, kalabalık... Sonbahar hazırlıkları

Sonbahar dönemi, okulların açılması ve iş temposunun artmasıyla birlikte yorgunluk ve sık hastalanma gibi sorunları da beraberinde getiriyor.

Kapalı ortamlarda geçirilen zamanın artması, kalabalık ve suni havalandırmalı yapılar, hastalık etkenlerine daha yoğun bir şekilde maruz kalmamıza neden oluyor. Bu şartları değiştirebilmemiz mümkün olmadığına göre alınabilecek en etkili önlem bağışıklık sistemini güçlendirmek olacaktır.

Yıl içerisinde 2-3 defadan fazla hastalanmak, cilt renginin solması, iştah kaybı hatta gözaltında koyu renk halkaların oluşması da bağışıklık sistemi dengesizliğinin işareti olabilir. Zayıf bir bağışıklık sistemi sağlığı tehdit eden patojenlere karşı direnci düşürür ve hasta olma ihtimalini artırır. Sık soğuk algınlığı, halsizlik, kronik enfeksiyonlara neden olabilir.

Bağışıklık sistemine neler destek olur?

C vitamini: C vitamini bağışıklığın güçlendirilmesinde önemli rol oynayan vitamindir. Daha çok antiviral ve antibakteriyel özellikleri bilinse de asıl etkinliğini bağışıklık işlevini güçlendirerek gösterir. Stres altındayken ya da bir enfeksiyon sırasında vücutta C vitamini düzeyleri hızla tükenir. Özellikle alerjik kişilerde C vitamini, antihistaminik etkisi de göz önüne alındığında oldukça avantajlı bir bağışıklık destekleyicidir.

D vitamini: Kış aylarında vücudun D vitamini ihtiyacı artar. Vücudumuzdaki D vitamini düzeyleri hakkında bilgi almak için 25(OH)D serum seviyelerine bakmak gerekir. .25(OH)D seviyeleri 20ng/ml’den düşükse D vitamini ileri derecede eksikliği, 20-40ng/ml arasında ise D vitamini yetersizliği, eğer 25(OH)D seviyelerimiz 40ng/ml üzerinde ise D vitamini seviyeleri normal kabul edilir.

D vitamini eksikliği enfeksiyonlara karşı bağışıklığın düşmesine ve hastalık gelişimine neden olabilir. Bu konu ile ilgili yapılan çalışmada serum D vitamini seviyeleri 10 ng/ml olan kişiler ile 30ng/ml ve üzerinde olan kişiler karşılaştırıldığında solunum yolu enfeksiyon riskinin %40 daha fazla olduğu ve bu durumun yanında kronik obstrüktif akciğer hastalığı (KOAH), astım ve amfizem gibi hastalıkların da riskinin arttığı belirtilmiştir. (A.A. Ginde, Arc Int Med. 2009)

Çinko: Çinkonun lokal antiseptik özelliği sık antibiyotik kullanımının önüne geçmek için önemli bir avantaj sağlayabilmektedir. Sık tekrarlayan boğaz enfeksiyonlarında özelikle çinko içeren pastillerin kullanımı, lokal antiseptik özelliği yanında bağışıklık üzerindeki güçlü etkisiyle çift yönlü bir savunma oluşturur. Çinko eksikliğinde vücudumuzun bağışıklık hücreleri olan makrofajların, monositlerin, doğal öldürücü hücrelerin etki kapasitelerinin düştüğünü görüyoruz . Aynı zamanda eksikliği yine T ve B lenfositlerinin fonksiyonlarında da düşüşe neden olabiliyor. Dolayısıyla takviye edilmesi bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi için önemli bir avantaj sağlayabilmekte.

Ekinezya: Özellikle sık tekrarlayan üst solunum yolu enfeksiyonlarında bağışıklık desteği olarak en yaygın kullanılan batı orjinli bitki ekinezya bitkisidir. T hücrelerinin üretimi, makrofaj fagositozu, antikor bağlanması, doğal öldürücü hücre aktivitesi ve kan nötrofil düzeyleri gibi pek çok kilit bağışıklık mekanizmasını harekete geçirir. Üst solunum yolu enfeksiyonlarında 4’er haftalık kürler halinde kullanım ile güçlü bir koruyucu etki oluşturur.