Sonbahar Hazırlıkları Sonbahar Hazırlıkları
Sonbahar dönemi, okulların açılması ve iş temposunun artmasıyla birlikte yorgunluk ve sık hastalanma gibi sorunları da beraberinde getiriyor. Kapalı ortamlarda geçirilen zamanın artması, kalabalık... Sonbahar Hazırlıkları

Sonbahar dönemi, okulların açılması ve iş temposunun artmasıyla birlikte yorgunluk ve sık hastalanma gibi sorunları da beraberinde getiriyor.

Kapalı ortamlarda geçirilen zamanın artması, kalabalık ve suni havalandırmalı yapılar, hastalık etkenlerine daha yoğun bir şekilde maruz kalmamıza neden oluyor. Bu şartları değiştirebilmemiz mümkün olmadığına göre alınabilecek en etkili önlem bağışıklık sistemini güçlendirmek olacaktır.

Yıl içerisinde 2-3 defadan fazla hastalanmak, cilt renginin solması, iştah kaybı hatta gözaltında koyu renk halkaların oluşması da bağışıklık sistemi dengesizliğinin işareti olabilir. Zayıf bir bağışıklık sistemi sağlığı tehdit eden patojenlere karşı direnci düşürür ve hasta olma ihtimalini artırır. Sık soğuk algınlığı, halsizlik, kronik enfeksiyonlara neden olabilir.

 

Bağışıklık sistemine neler destek olur?

C vitamini: C vitamini bağışıklığın güçlendirilmesinde önemli rol oynayan vitamindir. Daha çok antiviral ve antibakteriyel özellikleri bilinse de asıl etkinliğini bağışıklık işlevini güçlendirerek gösterir. Stres altındayken ya da bir enfeksiyon sırasında vücutta C vitamini düzeyleri hızla azalır. Özellikle alerjik kişilerde C vitamini, antihistaminik etkisi de göz önüne alındığında oldukça avantajlı bir bağışıklık destekleyicidir. Bağışıklık etkisi yanında güçlü antioksidan etkisini, cildimizin kollajen yapısının inşası için de çok kritik bir rol üstlendiğini unutmamak gerekir.

 

D vitamini: D vitaminine her mevsim ihtiyaç duyduğumuzu artık biliyoruz. Vücudumuzdaki D vitamini düzeylerini öğrenmek için 25(OH)D serum seviyelerine bakmak gerekir. 25(OH)D seviyeleri 20ng/ml’den düşükse D vitamini ileri derecede eksikliği, 20-40ng/ml arasında ise D vitamini yetersizliği söz konusudur. 25(OH)D seviyelerimiz 40ng/ml üzerinde ise D vitamini seviyeleri normal kabul edilir.

D vitamini eksikliği enfeksiyonlara karşı bağışıklığın düşmesine ve hastalık gelişimine neden olabilir. Bu konu ile ilgili yapılan çalışmalarda serum D vitamini seviyeleri 10 ng/ml olan kişiler ile 30ng/ml ve üzerinde olan kişiler karşılaştırıldığında; D vitamini seviyeleri 10 ng/ml olan grupta solunum yolu enfeksiyon riskinin %40 daha fazla olduğu ve bu durumun yanında KOAH, astım ve amfizem gibi hastalıkların da riskinin arttığı görülmüştür.

 

Probiyotikler

Yararlı canlı mikroorganizmalar olarak artık yakından tanıdığımız probiyotiklerin sindirim sisteminin yanı sıra, zihinsel sağlık ve bağışıklık sistemi üzerine de etkili olduğunu biliyoruz.

Probiyotikler bağışıklık sistemini birden farklı mekanizmayla destekler.

Hastalık etkeni olabilecek mikroorganizmaların vücutta çoğalmalarını kontrol ederken, vücudun savunucuları olan antikor sayılarında artış sağlarlar. Böylece virüsler ve E.coli, Clostridium gibi bakterilere karşı direncin arttırılmasında etkin rol oynarlar.

Bağışıklık için önemli işlevi olan makrofaları uyarır, T hücrelerinin aktivasyonunu sağlar, immünglobulinlerin salınımını artırırlar. Böylece vücuda giren hastalık etkenlerine karşı çok daha güçlü bir savunma sağlanmış olur.

 

Ekinezya: Özellikle sık tekrarlayan üst solunum yolu enfeksiyonlarında bağışıklık desteği olarak en yaygın kullanılan batı orjinli bitki ekinezya bitkisidir. T hücrelerinin üretimi, makrofaj fagositozu, antikor bağlanması, doğal öldürücü hücre aktivitesi ve kan nötrofil düzeyleri gibi pek çok kilit bağışıklık mekanizmasını harekete geçirir. Üst solunum yolu enfeksiyonlarında 4’er haftalık kürler halinde kullanım ile güçlü bir koruyucu etki oluşturabilir.

İlgili Yazılar