CEP TELEFONU KAMBURLAŞTIRIYOR MU? CEP TELEFONU KAMBURLAŞTIRIYOR MU?
  Cep telefonlarının kullanımı giderek artarken kullanım yaşı da giderek düşüyor. Artık hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen cep telefonlarının bize sağladığı kolaylıklar dışında... CEP TELEFONU KAMBURLAŞTIRIYOR MU?

 

Teenagers lying on floor with Ipad and mobile

Cep telefonlarının kullanımı giderek artarken kullanım yaşı da giderek düşüyor. Artık hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen cep telefonlarının bize sağladığı kolaylıklar dışında yarattığı olumsuz sonuçları hepimiz biliyoruz.  Peki, bilmediğiniz bir rahatsızlığa yol açtığını ve bunun ciddi bir problem olduğunu söylersek…  Uzun süre yanlış pozisyonda ve hareketsiz biçimde kullandığımız cep telefonlarının skolyoza ya da bilinen adıyla omurga eğriline sebep olduğunu biliyor musunuz? Avrasya Hastanesi’nin uzman kadrosunun önemli isimlerinden Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Op. Dr. Özgür Ortak, skolyozu ve bu hastalığın iç yüzünü sizler için anlatıyor.

Cep telefonu kullanım sürenize kota koyun!

Hareketsizlik, oturma pozisyonları ve yük taşıma şeklinin omurga sağlığıyla doğrudan ilişkili olduğu bilinen bir gerçek. Özellikle uzun süre yanlış pozisyonda hareketsiz durduğumuzda skolyoza davetiye çıkarıyoruz. Şöyle düşünün, en çok hareketsiz durduğumuz anlar cep telefonlarıyla uğraştığımız anlar oluyor. Öyle ki saatlerce cep telefonlarından kafamızı kaldıramıyor ya da bilgisayar başından bir türlü kalkamıyoruz. Sonuç ne oluyor? Şiddetli ağrılarla beraber gelen skolyoz!

Skolyoz görüntü itibariyle bir eğrilik oluştururken kişiyi fiziksel olarak da zorlar. Uzun saatler cep telefonu kullanımının neden olabileceği skolyoz, farklı yaşlarda ve omurganın çeşitli bölgelerinde görülebilir. Omurganın en sık göğüs ile bel bölgelerinde oluşan skolyoz, bu bölgelerden birini veya her ikisini de içerebilir. En sık eğrilik şekli, dış bükey tarafı sırtın sağ tarafına doğru olandır.

Skolyoz, en çok gelişme çağındaki çocuklarımızı etkiliyor!

Bilinçsiz telefon kullanımın yaşı giderek düşerken çocuk yaştaki bireylerde buna bağlı görülen hastalıklar giderek artış gösteriyor. Özellikle de omurga sağlığında… Omurga sağlığı herkes için önemlidir ancak gelişme çağındaki çocuklarda bunun önemi daha fazla oluyor. Çünkü çocuk yaşlarda omurgada oluşacak eğrilikler önemli problemlere sebep oluyor.  Üstelik yanlış pozisyonlara bağlı olarak hızlı boy uzaması döneminde gelişen bu rahatsızlık, ilerleyen yaşlarda ciddi bel ameliyatları gerektiren problemlere dönüşebiliyor.

 

Peki aileler bu konuda ne yapmalı? Bu konuda küçük önlemlerin bile çok etkili olduğunu söyleyen Op. Dr. Özgür Ortak, ailelere şu uyarılarda bulundu; ‘‘İzleyebileceğiniz küçük adımlar var. Örneğin banyo yaparken mutlaka çocuklarınızı kontrol edin. Bırakın, çocuklar olabildiğince hareket etsin ve aktif olsun. Çok hareketsiz kalan çocuklarda kas gelişimi yetersiz olacağından ciddi problemlerin olma ihtimali yüksektir.

 

Skolyoz’da ameliyat tek çözüm mü?

Hayır! Bu teşhis konduğunda, pek çok insan yapılacak tek şeyin ameliyat olduğunda korkar. Oysa sadece çok az sayıda vaka için bu geçerlidir. Pek çok kişi ameliyata gerek olmadan semptomlar ile başa çıkabilir. Birçok durumda, skolyozun tedavisi eğriliği düzeltmekten ziyade semptomları azaltmak üzerinedir.

Yetişkin skolyozunda hastalara özellikle omurgası düz, sırt ağrısı çeken hastalara davranıldığı gibi davranılır. Omurgayı güçlendirmek ve dengede tutmak için fizik tedavi uygulanabilir. Aynı zamanda kas gevşetici ilaçlar ve ağrıyı azaltmak için epidural iğneler kullanılır. Bütün bu yöntemler ile rahatlayamayan hastalara omurgadaki baskıyı azaltmak için ameliyat yapmak gerekir.

Dikkat edilmesi gerekenler;

Otururken: Sert sandalyede omurga dik olarak, bir veya iki diz kalçadan yukarıda olacak şekilde oturulmalıdır. Kısa dinlenme süreleri için kolçaklı sandalye daha iyi destek sağlayarak omurganın dik durmasına yardımcı olur.

Ayakta dururken: Bel düz olacak şekilde ayakta durmak gerekmektedir. Ayakta çalışırken beldeki çöküklüğü hafifletmek için ayak iskemlesi kullanılmalıdır. Dizler bükülmeden öne doğru eğilmek doğru değildir. Kadınlar için orta yükseklikteki topuk, beli daha az zorlar, bu nedenle topuksuz ayakkabı giymek bel sağlığı açısından zararlıdır.

Yatarken: Sert yatakta yatılması gerekmektedir. Yumuşak yatakların altına 2 cm kalınlığında kontrplak konulmalıdır. Yüz üstü yatılmamalıdır. Sırt üstü yatarken dizlerin altına yastık konulmalıdır. Yan yatarken ise bacaklar kalça ve dizden bükük bir şekilde tutulmalıdır.

Araba kullanırken: Koltuk sert olmalıdır. Pedallar kullanılırken bacağın tam gerilmemesi için direksiyona yakın oturulmalıdır.

Kaldırırken: Kaldırma hareketi uygun bir şekilde yapılmalıdır. Dizlerinizi bükün, yükü vücudunuza yakın tutun ve kalkmak için bacak adalelerinizi kullanın. Ani hareketlerden kaçınmak gerekmektedir.

Çalışırken: Ağır iş kesinlikle yapılmamalıdır. Eğer bütün gün ofiste çalışıyorsanız fırsat buldukça kalkıp dolaşın.

Egzersiz: Düzenli egzersiz yapılmalıdır. Fakat egzersize başlanmadan önce mutlaka ısınma ve gevşeme hareketleri uygulanmalıdır.

Kilo: Her türlü skolyoz tedavisinde aşırı kilo büyük ve önemli bir sorundur. Bu nedenle aşırı kilo omurganın eğriliğini artıracaktır.

Yüzme: Bu hastalık için en iyi spor yüzmedir. Çünkü suyun hem kaldırma kuvveti hem de masaj tesiri bulunmaktadır. Sıcak sular (kaplıca) da yararlıdır.