BEACON BEACON
BEACON                    Bir çoğumuz adını duyduğumuz da bize yabancı gelsene, beacon günlük hayatımızın bir bölümünde yer almaktadır. Mesela bir mağazanın önünden geçerken o mağazanın indirim... BEACON

BEACON                   

Bir çoğumuz adını duyduğumuz da bize yabancı gelsene, beacon günlük hayatımızın bir bölümünde yer almaktadır. Mesela bir mağazanın önünden geçerken o mağazanın indirim mesajlarının gelmesi, gsm operatörlerinin tam önünden geçerken kampanyalardan haberdar etmesi ya da farklı il ve ilçelerdeyken belediyelerden gelen mesajların hepsi beacon sayesindedir.

Beacon, tek taraflı sinyal gönderen, veri işleme kabiliyeti olmayan, gönderdiği veri paketi ile mobil cihazlarda bazı uygulamaları tetikleyerek, fiziksel çevre ile etkin iletişim sağlayan , Bluetooth’tan biraz farklı olan BLE (Bluetooth Low Energy) aracılığıyla 50 metreye kadar konum izleyebilen sensörlerdir. Bu aptal sayılabilecek cihazların en önemli avantajı, düşük enerji tüketimleri ve düşük maliyetleridir.

Beacon akıllı kullanıldığında fiziksel çevre ile etkileşim sağlayan çok başarılı projeler geliştirilebilmektedir.

Dünyada en çok fuar, sergi salonu, depo yönetimi, mağaza etkileşim gibi konularda kullanılabilmektedir.

Bu noktada önemli olan noktalar; Beacon telefonla etkileşebilmesi için Bluetooth’un açık olması ve beacon’ın telefonda bulunan bir uygulamayı tetiklemesi gerekmektedir.

Yani beacon sadece tetikleyici vazife görmekte, üzerinde herhangi bir işlem yapmamaktadır.

Beacon’da müşterinin konum, davranış ve alışkanlık tabanlı hareketlerine ulaşır ve hizmetlerini o yönde şekillendirir. IOS veya Android sistemli cihazlarıa entegre ediliyor olması kullanımını çok daha yaygınlaştırmıştır. Yaya takip ve navigasyonu, otobüs seferleri ve güzergâhı hakkında bilgilendirme gibi servisler  sunar. Genelde GSM şirketleri ve kurumsal markalar tarafından kullanılır.

Beacon cihazının yerleştirildiği yerlerde telefonun id si ile iletişime geçip istenilen uygulamanın hayata geçirilmesini sağlar. Uygulamanın arka beacon sinyali için yeterli bir veridir. Yapılan araştırmalara göre Amerika da ki büyük şirketlerinin yarısı bu teknolojiyi kullanmaktadır.

Beacon; ziyaretçi gelişinde tur rehberi haberdar etme, Otoparkta yer bulma, kütüphanede istediğimiz kitabı daha kolay bulabilme, koleksiyon ürünleri hakkında detaylı sesli ve görsel bilgi sunma imkânı, farklı dillere çeviri hizmeti, eve geldiğimizde anahtar olmadan sinyaller sayesinde açılmasını sağlama, rehbersiz, sanat eserinin tarihi ve özellikleri hakkında bilgi edinme, maçlarda golü tekrar izleme özelliği, oyunculara anında gol tebriği ve öneriler, kat planları ve gerçek zamanlı konumlama sayesinde, bina içi navigasyon ve yönlendirme hizmeti, havaalanında check-in yapma, ünlü markaların maraton koşularında check-in yapanların bulunma durumları gibi bir çok projede aktif olarak kullanılmıştır.

Kullanım amacı hayal gücüyle doğru orantılı şekilde geliştirilebilecek bu teknolojinin kullanım oranı da günden güne artıyor. Analizlere göre 2018 yılında yalnızca ABD içerisinde 4.5 milyon Beacon vericisi kullanılacak. Diğer ülkelerin de bu teknoloji için altyapı hazırladığı düşünüldüğünde önümüzdeki senelerde Beacon vericilerinin on milyonlar ile ifade edileceğini söylemek yanlış olmaz.  Buna karşılık bu vericiler ile uyumlu şekilde haberleşebilecek toplam 570 milyon Android ve iOS cihaz bulunuyor.

Apple kendine özel bir Beacon teknolojisini  iBeacon adıyla patentlemiş durumda. Hatta Philips müzesi ve Disney’in Colorado eğlence parkı da iBeacon teknlojisini kullanmaya başlamış bile. Bu noktada Apple geleceğin teknolojlerinden birisi olduğu söylenilen Beacon teknolojisi için erken adım atmış durumda.

Dünya üzerinde her sektörden bir çok şirket bu teknolojiye adapte olmak için çalışırken ülkemizde de bazı girişimler yapılıyor. Garanti bankası ve Türk Hava Yolları da teknolojiyi kullanan şirketler arasında. Örneğin THY Atatürk Havalimanı’nda bekleyen kişilere ücretsiz dergilerin bulunduğu Sky Library uygulamasını kullanabileceklerini hatırlatıyor.

Ancak Türkiye’de Beacon teknolojisine öncülük eden şirketlerin başında Vodafone geliyor. GSM operatörü, Kadir Has Üniversitesi ile ortak bir çalışma yaparak Cibali Kampüsü’ne toplam 170 Beacon vericisi yerleştirmiş durumda. Bu ortak çalışmanın temel hedefi kapalı alandaki konum bilgisini hassas bir şekilde belirleyebilmek, ancak bunun yanında üniversite içerisindeki vericiler bugün öğrencilere ve ziyaretçilere gitmek istedikleri hedef doğrultusunda yön gösterebiliyor.

Bunun yanında teknoloji bilgi vermek dışında da bir çok amaç için kullanılabilir. Evimizdeki bir Beacon vericisi eve girdiğimizi anladığı anda ev sıcaklığını değiştirmek veya müzik açmak için diğer teknolojik aletlerle iletişime geçebilir. İlerleyen yıllarda işe giriş çıkış saatlerimiz, çocuğumuzun okulda geçirdiği süre, en çok hangi mağazada vakit harcadığımız gibi bir çok veriyi de bu teknoloji ile birlikte takip edebiliriz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

İlgili Yazılar