Sağlık Bakanlığının, sağlıklı yaşam derneklerinin, bireysel çalışan diyetisyenlerin Obezite ile mücadelesiyle birlikte çok sık duyduğumuz ‘Günde 10000 adım’ sloganıyla pedometreler yada halk arasında... ADIM SAYARLARIN ÇALIŞMA PRENSİBİ

 

Sağlık Bakanlığının, sağlıklı yaşam derneklerinin, bireysel çalışan diyetisyenlerin Obezite ile mücadelesiyle birlikte çok sık duyduğumuz ‘Günde 10000 adım’ sloganıyla pedometreler yada halk arasında ki adıyla adımsayarlar hayatımızda büyük yer kaplamaktadır.

Pedometreler; adım sayan ve kalori tüketimini hesaplayan cihazlar olarak tanımlanır. Mekanik harekete duyarlılardır. Çalışma prensibi; sallanmaya dayalıdır. Adım attıkça sallanan cihaz numaratörü, birer sayı artar, buna oranla da tüketilen kaloriyi hesaplar. Fakat cihazın çanta, torba vb. içerisinde olması adımların doğru sayılamamasına sebebiyet verebilir. Bu nedenle elimiz, bileğimiz yada belimizde sabitlenmiş şekilde olan cihazlardan daha doğru sonuçlar almamız muhtemeldir.

Yeni nesil akıllı telefonlarımızda da adım saymaya yarayan mobil yazılımlar bulunmaktadır. Bu yazılımlar, cep telefonumuzun kendisinde bulunduğu gibi; cep telefonumuzun marketlerinden satın alınabilir yada ücretsiz olarak indirilebilmektedir.

Bu tip cihazların basit mekanizmaları içinde; sensör, mikroişlemci, ekran ve pil gibi temel komponentler bulunur. Kişi adım atmaya başladığında; sensör adımı algılar, ardından mikroişlemci sayesinde adımlar cihaz hafızasına işlenir. İşlenen bilgiler ekran aracılığıyla kişiye sunulur. Cihaz çalışması için gerekli enerjiyi ise pilden alır.

Teknik olarak detaya inecek olursa ; MEMS(Mikro Elektronik Mekanik Sistemler) ismini verdiğimiz aynı dashboard üzerindeki mikro elektronik devreler ve bu devreler üzerinde yer alan hareket sensörlerinin eş zamanlı olarak çalışması adımsayarların çalışma prensibini oluşturur. Hareket etmemiz ile birlikte sensör devreye girer ve mikro tahrik adını verdiğimiz gerilimi devreye sokarak mikro devrelere bilgi gönderir. Her hareketimizde bir bilgi gönderileceğini varsayarsak çalışma mantığını daha iyi algılarız. Adımsayarlar belli bir hızın altında , belli bir açısal duruşun altında çalışmayacak şekilde tasarlanırlar. Bu sayede araba seyahatlerinde veya yalnızca kolumuzu oynatmamız gibi vücut tepkilerinde attığımız adım sabit kalır.

Adımsayarı kullanmadan önce kişi; boy, kilo, yaş, cinsiyet gibi özelliklerini cihaza kaydetmelidir. Bu cihazlar her geçen gün gelişmektedir. İçlerinde adım mesafesi, yürüme yada koşma hızı, nabız ölçme gibi özellikler bulunabildiği gibi; kaybettiğiniz kalorinin hangi fast-food yiyecekten kaç tanesine denk olduğu gösteren, kalp yavaş yada hızlı attığında uyarı veren, elinizi yıkayın gibi ikazlarda bulunanları bile vardır.

Ülkemizde ki hareketsizlik oranının fazla olması sebebiyle uzmanlar; adımsayarla yürümenin; insanları motive ettiğini, yaptıkları eylemin somut bir görseli olarak gördüklerinde ise psikolojik bir tatmine eriştiklerini belirtiyorlar ve adımsayarları yada akıllı cep telefonlarına indirilebilen mobil adımsayar yazılımlarının kullanılmasını öneriyorlar. Piyasadaki en popüler ve içerik olarak tavsiye edilen pedometre uygulamaları ise;

  1. Runtastic Pedometer
  2. Accupedo
  3. iTreadmil
  4. RunKeeper – GPS Track Run Walk
  5. Pedometer
  6. Go Walk Pedometer
  7. Distance Meter Pro
  8. iSmooth Run
  9. Runtastic Pedometer
  10. Walkroid

Adımsayarlar yürümeyi heyecanlı ve eğlenceli hale getirerek, bizleri spora teşvik etse de; aç karnına ve yemeklerden hemen sonra yürümemiz sağlıklı olmayacaktır, öğlen vakitlerinde yürümeyi tercih etmeliyiz. Yürüme sırasında vücut; ter ve solunum ile su ve mineral kaybedeceğinden spor esnasında bol bol sıvı tüketip vücut sıvı dengesini sağlamalıyız.

 

Yorum Bulunamadı

Aşağıdaki Yorum bırakmak için ilk olun.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

İlgili Yazılar